Co je to kompenzace a proč je důležitá?

Ve svém významu slovo kompenzace znamená vzájemné vyrovnávání něčeho. Ve sportu to znamená, že se snažíme trénovat celé tělo rovnoměrně, tak aby nedocházelo k neustálému přetěžování určitých nejpoužívanějších svalových skupin pro daný sport a jiné svaly zůstávaly dlouhodobě oslabené. Prakticky to znamená, že sportovci do svých tréninků zařazují např. různá balanční a rovnovážná cvičení, regenerační plavání, zpevňují vnitřní svalstvo (to, které nevidíme pouhým okem, ale drží stavbu těla). Ve skutečnosti posilovat tyto vnitřní svaly je mnohem důležitější než ty povrchové. Např. boxer, ten se na první pohled pozná. Má záda zakulacená jako ochranný krunýř. Kompenzací pro takový sport, kde je tělo neustále ohnuté, jsou např. tzv. přímivá cvičení. Laicky řečeno, přímivá cvičení jsou taková, kde se snažíme záda napřímit, srovnat, uvolnit přetížené svaly a naposilovat oslabené svaly.IMG_6030
Když odstraníme všechny složitosti a podíváme-li se na člověka jako na živý organizmus, na první pohled je viditelný pohyb a to ve všech kloubech a všemi směry. Takže kompenzačními cviky se snažíme tělo vrátit do jeho původní pohyblivosti a pružnosti v plném rozsahu a rozložit tak zátěž do celého těla.
Všeobecně pro jakýkoliv sport je dobrou kompenzací plavání – voda tělo nadlehčí, uvolní svaly, které neustále pracují při běhu i běžné chůzi a zapojí se zase trochu jiné svaly, než je člověk zvyklý. Navíc, je to výborná rehabilitace pro tělo. Dalším výborným kompenzačním sportem je atletika, běh. Atletiku ocení všechny sporty, kde hráči koukají po většinu hrací doby dolů na puk, či míč a hrbí se. Atletický běh je donutí zvednout hlavu a narovnat se. Samozřejmě se nabízí vysoká škála pomocných cvičení k tomu, aby se ohnutá záda postupně narovnala a tělo bylo pohyblivější. Nesmíme vynechat ani každodenní protahování, čímž zajistíme pružnost svalů a tělo je pak méně náchylné k tomu, aby si zafixovalo špatný postoj.

Celkově práce na svém těle by měla být rozmanitá, tělu by se mělo kromě zátěže dopřát také hodně protahování, odpočinku, regenerace a samozřejmě by měl člověk trošku hlídat co jíst, aby svaly měly dostatek živin a tělo lépe poslouchalo. A trénink samotný by měl být sestavený tak, aby se na žádnou z těchto částí nezapomínalo. Když se o své tělo budete více starat, tělo bude méně bolet a sportování vás bude více bavit. Protože pro naše lidské tělo je pohyb přirozenou součástí života. Proto bychom ho neměli opomíjet a dodat mu pestrou škálu pohybů.
Takže pestrému pohybu zdar!

Vaše trenérka Jíťa

Sdílejte nebo dejte like tomuto příspěvku:
2
Komentáře