Jak moc do sportovní přípravy zasahuje fyzická kondice?

Umění není v pilování toho, co už umíte, ale v objevování nedostatků a práce na jejich zlepšování. To dělí profesionály od amatérů.

náčiní pro kondiciSlova z úst trenérů typu: „víme, že je to důležité, ale nemáme na to čas“. „Musíme pilovat techniku, sehrát se v týmu, natrénovat herní činnosti a kombinace.“ apod. Výsledkem jsou často různá zranění. Proč? Protože tělo není v potřebné kondici, tedy ve stavu, který je vhodný pro vrcholový výkon.

Bohužel musím podotknout, že je ještě stále mnoho sportovních klubů, které toto nemají plně pochopené. Většina trenérů a sportovců ví, jak je kondice důležitá, ale nevěnují této fyzické části přípravy moc pozornosti. Přitom fyzická kondice je podle mého názoru minimálně 70% sportovního výkonu v přípravném období sportovce. A cca 50% v závodním období. Velkou roli hraje i psychika, ale to je kapitola sama o sobě. Tím se teď nebudeme zabývat.

Kondicí se nemyslí pouze, jak dlouho člověk vydrží běžet v kuse bez přestávky, ale také jak je vybaven silově, jakou má pružnost a výbušnost svalů, jak je rychlý, obratný a vytrvalý. Je to alfa a omega veškerého předpokladu dobrých výsledků v jakémkoliv sportovním odvětví. Je to jednoduchá rovnice – buď se stav do větší či menší míry zlepšuje, nebo se zhoršuje. Nic nezůstává stále stejné. Kdo to pochopil, má výsledky a je úspěšný. Kdo to ještě nepochopil, má velké mezery pro zlepšení. A pokud tuto základní věc nezmění, nikdy nebude patřit mezi nejlepší a zůstane průměrný.

Tělesná kondice je základ pro jakýkoliv sportovní rozvoj. Dáme si příklad na tanci. K čemu je tanečníkovi, že zná perfektně choreografii, má vypilovanou techniku, ale nevydrží odtancovat celý tanec až do konce v rytmu hudby na 100%? Je to proměnná, na které se musí pracovat neustále.

Určitě to znáte, když se sportovec zraní – vymkne si např. kotník. Na 1 – 2 týdny je vyřazen z tréninku, takže automaticky klesne jeho fyzická kondice. Proto jí po zotavení musí postupně nabrat zpět a dohnat co ztratil. Když to ale urychlí, zraněný kotník to nemusí vydržet, nebo se tělo „zataví“ a bude se z toho dostávat mnohem déle.

Pro fyzickou kondici platí jednoduchá, ale jasná pravidla:
1) Rychleji se ztrácí, delší dobu se nabírá.
2) V jakémkoliv věku je potřeba udržovat své tělo ve fyzické kondici, jinak to s ním jde z kopce.

Trénuji děti, na kterých je na první pohled vidět, jakému sportu se věnují z hlediska tělesných disbalancí (nevyrovnanost tělesných proporcí). Jsou stereotypně zatěžované. Trénují technické věci, jako jsou správné údery, kopy do míče, různé kličky a herní kombinace, které se vztahují k jejich sportu. Bohužel se neumí pořádně rozběhnout, jsou neohebné, zkrácené, přetížené a často bez jakékoliv kompenzace. Sportovní příprava dětí a předčasný profesionalismus je samo o sobě tématem pro jiný článek.

Co tím vším chci říct? Pracujte na rozvoji své fyzické kondice. Nedělejte pouze jednostranně zaměřený sport, ale občas ho vyměňte za nový podnět a berte to jako součást kompenzace a rozvoje tělesných schopností. Pokud chcete dělat váš sport na profesionální úrovni, věnujte kondici alespoň 50% vaší pozornosti a polovině tréninků mimo těch technických. Krásným příkladem je trénink atleta. Skokan do výšky také každý den neskáče jen do výšky. Technice skoku se věnuje max. 2-3x týdně. Ostatní tréninkové jednotky v týdnu věnuje rozvoji kondice a to konkrétně rozvoji silových, rychlostních, vytrvalostních, obratnostních a koordinačních schopností. Profesionálové k tomu přidávají dostatečnou regeneraci. Proto jejich výkon vypadá tak lehce, ladně a jednoduše. Jiným příkladem může být běžec, který po doběhu do cíle má stále úsměv na tváři. Kdyby nebyl v kondici, měl by kyselý výraz v polovině trati a do cíle by možná ani nedoběhl.

Nechtějte být pouze nejlepší střelci, skokani, běžci, útočníci, obránci atd. Chtějte mít všestranně tělo připravené k dlouhému sportovnímu životu, k tomu pilujte techniku pohybů a jste na nejlepší cestě stát se profesionálem. Umění není v pilování toho, co už umíte, ale v objevování nedostatků a práce na jejich zlepšování. To dělí profesionály od amatérů.
Tak co, chcete být profesionálem nebo amatérem? Vždy máte možnost volby.

Jitka Bechyňová, vaše kondiční trenérka

Sdílejte nebo dejte like tomuto příspěvku:
2
Komentáře