BĚH – JAK PROMĚNIT DŘINU V RADOST ANEB SÁM SOBĚ TRENÉREM

Radel Schrotter

Zdravím vás přátelé, dnes mám pro vás zajímavé téma – běh. Velmi často slyším od svých klientů: „budu dělat cokoliv, hlavně ne běhat!“ Já ale dobře vím, že běh je nejpřirozenější pohyb pro tělo, má spoustu výhod a je skvělý pro hubnutí. A proto jsem oslovila mého kamaráda Radka Schröttera (43), aby mi pomohl přiblížit vám, že běhání nemusí být dřina, ale zábava.

„Vždy jsem chtěl pokořit sám sebe, dnes už dosahuji na stupně vítězů ve své kategorii. Od letoška už bojuji i se soupeři, nejen se svým časem.“ říká Radek Schrötter, běžec, který začal běhat pro své zdraví.

„Běh je jako jakýkoliv jiný obor. Je potřeba ho trochu studovat. Studovat znamená pozorovat, ptát se a číst o tom, potom zkoušet prožívat a vybírat podstatné, abych se já osobně zlepšil a byl schopen tu činnost dělat lépe a co nejsprávněji a tak bude pro mě běhání zážitek a vyhnu se zraněním. Je naprosto nezbytné si v daném oboru objasňovat slova, která se v něm používají. Bez porozumění slov daného oboru, toho člověk může nechat nebo bude dělat hloupé chyby.“

Proč právě běh?

Byl jsem obtloustlý, s manželstvím a s dětmi přichází období, kdy člověk zanedbává sám sebe. Dokud člověk nahání holky, tak se snaží hezky vypadat. Několikrát jsem zkoušel běhat a vždy toho nechal. Až jsem jednou jel na firemní akci, kde jsem si řekl, že budu každý den dělat strečink apod. Ráno jsem potkal běžce. Tak jsem se k nim přidal. Běžci při výběhu vykládali o běhání, o závodech, o speciálních botách, obchodech, o technice běhu apod. O tom, že existují speciální běžecké webovky. A že se můžu zúčastnit závodů i když nejsem nejmladší. Dozvěděl jsem se, že existuje 600-1000 závodů, na které se může přihlásit kdokoliv a poplatek za start je dostupný všem. Přišlo mi to zajímavý. Okamžitě jsem se přihlásil na závod u nás na Kladně, věděl jsem, že závod je na 7,5 km a tak jsem na to trénoval celý měsíc. Pak jsem se zúčastnil a atmosféra v závodě mě strhla k tomu, že jsem pokračoval.

Sportovci jsou energičtí lidé, emočně vysoko. Potkal jsem spoustu závodníků, o kterých jsem v té době nevěděl, že jsou profíci. Jsou ochotní komunikovat, sdílet radosti atd.

Proč si vybrat běhání?

Nepotřebuješ žádné vybavení, můžeš běhat kdykoliv, kdekoliv, a nic to nestojí.
Např. ujede ti vlak a ty víš, že těch pár km doběhneš do nejbližší vesnice. Nejsi závislý. Neztratíš se.
Díky běhu se dostanu do míst, kam se člověk běžně nedostane. Každý den běhám jinudy a volím jinou trasu, poznám spoustu krásných míst v mém okolí. Běhám už od ledna 2012. Z Prahy do Kladna mám 4 trasy a jednou týdně používám své nohy jako dopravní prostředek.

Jak se zlepšovat?

Já trénuji podle pocitu, vím, co mi chybí v závodu. Běh je technická disciplína. Hodně o tom čtu a dívám se na youtube na videa. Vždy, když jsem si něco přečetl nebo viděl video, tak jsem to na sobě testoval. Funkční věci si nechávám a používám je. Např. když mám volnou minutku kdykoliv přes den, využívám ji pro strečink. Zásadní je to, zda člověk o tom co dělá, studuje. V knihách se dozví proč, co za tím je, co se děje s tělem atd. Hned lépe chápeš procesy, které v těle probíhají. Každý závod mám předem naplánovaný. Stanovím si cílový čas. Běhám denně, běhám do práce, pro děti do školky někdy i s nimi zpátky domu.

Jaké ty vidíš výhody aktivního sportovního života?

Uvědomil jsem si, že při větším množství kyslíku, je tělo živější, rychlejší a není taková práce s tím tělem se tahat. Jako by ožilo. Nikdo mě nenutí běhat, nemám žádného trenéra. Rozhodl jsem se pro to sám, držím si sám disciplínu, jsem ochotný to dodržovat a to se přenáší do běžného života. Člověk začne být více příčinou ve svém životě. Člověk není líný vstát od stolu, jít po schodech, udělat věci 3x. Má pohyb a nevadí mu to. Vidím, že často lidi mají pocit, že se jim nechce a proč ty ostatní to neudělají atd. Já o tom nepřemýšlím. Nedrtím sám sebe myšlenkami, že se mi nechce hýbat. Pohyb je naprosto přirozená součást živé bytosti. Čím méně pohybu, tím víc se člověk blíží k hranici smrti. Vypozoroval jsem, že i běžci se více starají o své děti. Stejně tak jak pracují sami na sobě, tak pracují i s dětmi. Starají se, aby prospívali, měli dobrou zábavu. Nakonec i mě vlastní děti popohánějí a chtějí sami běhat.

Mé běhání pozitivně ovlivňuje i moje okolí. Rodina mi fandí, chodí mě podporovat na závody. Např. jsem do běhání zbláznil průvodčího ve vlaku. Když ho potkám, pravidelně mi hlásí, kolik uběhl kilometrů. Tenhle člověk zhubnul cca 15kg za 3 měsíce.
Život se mi změnil. Díky běhu jsem se dostal do komunity lidí, kteří jsou zdravější, veselejší, etičtější, morálnější, přátelštější a nápomocnější, než běžní lidé, kteří nesportují.

Jaké jsou tvé sportovní cíle?

V 50-ti letech chci na MS veteránů v dálkových bězích – půlmaraton nebo maraton, chci reprezentovat ČR. Vidím, že do 60-ti let se člověk může neustále zlepšovat. Pak se dá poměrně dobře udržovat slušnou úroveň rychlosti. Překvapilo mě, že závodí i lidé, kterým je 76-78 let. Jdou na stupně vítězů a dostávají obdiv od davu, všichni jim zatleskají. Okouzlilo mě, že běh je dlouhodobá záležitost. Za mou tříletou běžeckou kariéru jsem už odběhal 45 závodů a jen v jednom jsem běžel hůř, než předešlý rok. Z toho jsem absolvoval 5 maratonů. Od začátku letošního roku mám naběháno už 2600 km.

Co je tedy podstatné?

Podstatné je udělat první krok. Prostě si obujte běžecké boty a vyběhněte. Možná to ze začátku bude trošku bolet, tělo začne protestovat, ale když vytrváte, tělu se to začne líbit a vy zažijete krásný pocit svobody pohybu, který běh opravdu nabízí.
Ten, kdo se dá do tréninku s trenérem, zkrátí si cestu k úspěchu a vyhne se zbytečným chybám z neznalosti, které já musel postupně zjišťovat z knih, videí a na závodech od jiných běžců. Spojení s trenérem vidím jako maximálně efektivní využití tréninkového času.

Naprosto se s Radkem shoduji a závěrem bych řekla asi tolik: NIKDY NENÍ POZDĚ NA TO, ZAČÍT SPORTOVAT. Běhat se dá v každém věku. Začněte pomalu a postupně přidávejte. Jít skrz je jediná cesta, jak toho dosáhnout.

Tak co? Máš chuť vyběhnout? Já obouvám kecky a jdu se proběhnout.
Pokud ses právě rozhodl(a) opravdu začít, napiš mi o tom, ráda tě v tom podpořím.

S láskou k pohybu
Jitka Moudrá, osobní trenérka

Sdílejte nebo dejte like tomuto příspěvku:
2
Komentáře